Arequipa en de Salkantay

4 oktober 2018 - Arequipa, Peru

Haiiii allemaal!

Oooh wat gaat de tijd snel. Mijn vijf dagen reisje naar Arequipa zit er alweer op. Ik ben drie dagen in de stad geweest en heb een tweedaagse hike in de Colca Canyon gedaan. Én ik ben net terug van een vijfdaagse trekking naar Machu Picchu.

Arequipa wordt ook wel 'de witte stad' genoemd. Waarom? Omdat bijna alle gebouwen gebouwd zijn met het witte gesteente vanuit de vulkaan Misti welke vlak naast Arequipa ligt. Even heel wat anders dan al het bruin in Cusco. Blijkbaar schijnt ook het hele jaar de zon in Arequipa, heerlijk, altijd lente. Ik vond het een hele mooie stad!

De eerste dag moest ik wel heel erg wennen om weer in m'n eentje op een nieuwe plek te zijn. Eigenlijk vond ik het maar helemaal niks. Ik moest me d'r echt weer even overheen zetten om lekker op pad te gaan, en toen was het weer oké(: Ik heb in Arequipa een free walking tour gedaan. Altijd leuk om de stad een beetje mee te verkennen, wat geschiedenis en cultuur te horen en te zien, en mooie plekken te ontdekken. Het was niet de beste tour ever, maar toch leuk.

Ook ben ik naar hét museum van deze stad geweest. Hierin is het meisje Juanita te zien wie in 1995 werd gevonden bij een expeditie op de top van een vulkaan in de omgeving van Arequipa. Het meisje is zo'n 550 jaar geleden geofferd door de Inca's, om de goden gunstig te stemmen. Er zijn overigens veel meer jonge kinderen in het oude Inca rijk bij bergtoppen gevonden, maar Juanita is door bevriezing in hele goede staat bewaard gebleven en daarom nu te zien in dit museum. Ik vond het bizar om te horen hoe haar tocht naar deze opoffering geweest moet zijn. Door een soort priesters werd zij voorbereid en heeft ze een gigantische wandeling moeten maken om vervolgens op de top van een vulkaan te worden achtergelaten... Ongelooflijk.

Mijn hoogtepunt in Arequipa was het oude klooster Santa Catalina, gebouwd in 1580. Dit klooster is enorm groot en eigenlijk een klein dorpje opzich. Vroeger leefden hier zo'n 500 mensen, nonnen en werkers (koks et cetera). Tegenwoordig leven hier nog maar een paar nonnen en is het klooster te bezoeken voor toeristen. Het klooster heeft hele kleurige straatjes, veel rood en blauw, natuurlijk ook het witte gesteente en overal mooie planten. Met een tour hoorde ik over de vroegere levenswijze van de nonnen, kwam ik door alle kleine huisjes en langs bijzondere plekken. Ik vond het een hele mooie plek om rond te wandelen, heel rustig, en zo mooi! Kijk de foto's maar dan zien jullie het(: Ik bekeek de zonsondergang vanaf het uitzichtpunt en in de tussentijd waren alle kaarsen en kandelaars op alle plekken in het klooster aangemaakt. Nu was het helemaal een magische plek! Ik liep nog een rondje, wat een rustgevende en hele mooie plek.

Verder heb ik ook nog heerlijk eten gehad! Namelijk de echte Arequipaanse 'Rocoto Rolleno', oftewel gevulde (pikante) paprika met daarnaast een aardappelgratin. Tussen de Peruanen in een echte picanteria opgesmikkeld. Leuk leuk en lekkerrrr! En op straat heb ik hét toetje van deze stad geprobeerd; 'queso helado', een soort ijs gemaakt met verschillende soorten melk en kaneel. Zoiets. Het was in ieder geval mega lekker.

Dan twee dagen in de Colca Canyon. 's Ochtends vroeg vertrokken we waarna we als eerste een stop maakten bij de plek vanaf waar we condors konden spotten, enorme vogels met een spanwijdte van zo'n drie meter. We hadden blijkbaar een echte geluksdag want er vlogen veel condors rond die ook nog eens mooie showtjes gaven met hun heen en weer gevlieg. Heel gaaf dat we ze zo goed konden zien! Vlak daarna reden we door het startpunt van de hike, bovenaan de canyon. Fun fact tussendoor: deze canyon is de op één na diepste canyon ter wereld. We begonnen met zo'n drie uur lopen naar beneden, helemaal naar beneden de canyon in. Eenmaal daar staken we de rivier over en liepen we met een lunch tussendoor nog drie uur een beetje omhoog en weer omlaag. Deze kant van de canyon was veel groener, dus aan deze kant hadden we hele andere uitzichten. Wederom super mooi! We eindigden in een groene oase, waar we een plons in het zwembad namen en genoten van een welverdiend biertje. We hadden overigens een super gezellig groepje. Na het avondeten vertrokken we meteen naar bed want de volgende dag zou de wekker al om vier uur gaan.

De volgende dag vertrokken we om half vijf om vervolgens een klim van ruim een kilometer omhoog te maken. In het donker begonnen we, wel chill want toen was het nog niet zo warm. Én het was heel mooi om de zon tussen de bergen te zien opkomen! Maar manmanman, deze klim was wel heel zwaar! Drie uur lang alléén maar klimmen en geen vlakke stukjes. Na zo'n twee uur had ik het niet meer en had ik m'n muziek enorm nodig om nog even door te knallen naar de top:o Uiteindelijk heb ik het in 2,5 uur gelopen, en áls je eenmaal bovenaan bent is dat wel een heeeel tof gevoel! Wat een ervaring zo'n klim! Hierna kregen we ons ontbijt, wat gelukkig deze keer wel wat meer was. Daarna begonnen we aan de weg terug naar Arequipa. Onderweg maakten we wat stops, onder andere bij de hotsprings. Heerlijk om even te ontspannen in het warme water en het koude water van de rivier. Eind van de dag waren we weer terug in Arequipa en 's avonds zat ik weer in de bus terug naar Cusco.

Het was fijn om weer terug te komen in Cusco. Ik had één dagje voordat ik de volgende dag weer zou vertrekken. 's Avonds heb ik gegeten met de drie meiden van de taalschool waarmee ik het meest ben opgetrokken. Het was zo gezellig! We wonen vrij dicht bij elkaar (Nederland, Duitsland en Oostenrijk) dus gaan elkaar sowieso opzoeken als we weer terug zijn!(:

De volgende dag begonnen Rianne (één van deze drie meiden) en ik aan de Salkantay, een vijfdaagse trekking met op de laatste dag Machu Picchu. De Salkantay schijnt één van de mooiste hikes ter wereld te zijn, en ook een zware. Best spannend was het dus van tevoren... In vier dagen tijd loop je zo'n 70 kilometer. Voor ons kwamen er echter een paar uurtjes bij, maar daar later meer over. De eerste dag was een warming-up, prima te doen. Eenmaal bij ons kamp begon echter onze eerste klim omhoog. In een uurtje klommen we omhoog en hapten we weer naar zuurstof, om vervolgens bij het Humantay Lake aan te komen. Een super helder en blauw meer aan de voet van een gletsjer, heel mooi! Hier genoten we van het uitzicht voordat we weer naar beneden gingen, een stukje sneller uiteraard. Het eerste kamp was super koud. We kregen iedere dag een heerlijke lunch en avondeten van de koks die mee waren. Ontbijt was overigens ook wel oké. We sliepen in tenten en de eerste nacht was geen pretje. Natuurlijk moest ik midden in de nacht weer naar de wc, de kou in, helemaal top.

De volgende dag begonnen we al vroeg aan onze tocht, dit zou de langste dag zijn met 22 kilometer lopen waarvan zo'n vier uur klimmen en daarna voornamelijk dalen. We zagen d'r een beetje tegenop maar eerlijk gezegd viel dit klimmen best mee omdat we zoveel pauzes hadden (met zo'n grote groep ben je zo snel als de langzaamste loper...). Ik zou bijna zeggen, appeltje eitje;p Eenmaal op het hoogste punt waren we bij de Salkantay mountain, wat kouuud hier, maar oh zo mooi! Daarna daalden we af naar beneden en in een paar uur tijd veranderde het landschap van bergtoppen met sneeuw naar jungle met veel groen, heel bijzonder. De Salkantay staat bekend om alle verschillende landschappen, echt cool. Op het eind van de tweede dag deden de voetjes en knieën trouwens wel zeer, maar, op de derde dag kwamen de blaren pas;p

Dag drie. Onze wandeltocht begon in de jungle, en we liepen hele stukken langs de rivier. Onderweg zagen we veel mini aardbeitjes en mooie vlinders. We zouden 16 kilometer lopen, daarna zouden we een stuk met een busje rijden om vervolgens bij ons kamp aan te komen. En hier start het gedeelte met waarom we langer hebben gelopen. Komt ie dan. Er zijn al een aantal maanden stakingen in heel Peru. Waarom? In het kort, onder andere omdat de regering de welbekende cocabladeren naar het buitenland wilt exportoren maar de bevolking het hier niet mee eens is. Dit vanwege veeeel corruptie, het zou de mensen hier niks opleveren. Daarom hebben ze veel acties waarbij onder andere het verkeer wordt platgelegd door wegen de blokkeren. Eerder ging al een geplande dagtrip van ons niet door, en nu hadden we weer last van deze stakingen. Ook wel weer begrijpelijk maar ook wel een beetje jammer voor ons haha. Op een begeven moment kon ons busje namelijk niet verder doordat er veel grote keien en boomstammen op de weg lagen. We hebben eerst nog geprobeerd alles met elkaar weg te tillen, maar dat bleek geen doen te zijn. Dus moesten we verder lopen;p Rond 16 uur waren we dan eindelijk op onze lunchplek, wat waren we blij met dit eten! Ook hadden we koude douches, waar we oprecht blij mee waren. Ons derde kamp was alweer flink ge-upgrade, heel nice. In de avond hadden we een groot en super leuk kampuurfeest en lagen we veeeel te laat in bed. Na zo'n drie uurtjes slaap ging de wekker weer voor de laatste dag lopen.

Dag vier. Vanwege de stakingen hadden we geen vervoer en konden we helaas niet ziplinen (de hotsprings waar we zo naar uit keken hadden we op de vorige dag helaas ook al niet gehaald haha). Maar, dat betekende ook weer drie uur meer lopen. In de bloedhete zon, jajjjjj. In totaal liepen we zo'n ruim zes uur, de laatste drie uur waren richting Agua Calientes, de plek vanuit waar we naar Machu Picchu zouden gaan. Deze wandeling was super mooi, langs het spoor tussen al het groen. Ook liepen we over veel nare, puntige keien, waardoor het blarenaantal weer wat steeg. In Agua Calientes sliepen we in een hostel, alwéér een upgrade; warme douche en een bed! Helemaal fijn. Na het eten vertrokken we allemaal gauw ons bedje in, want om 4 uur 's ochtends zou de wandel gaan starten.

Dag vijf dus. De dag dat we naar Machu Picchu gingen. Eindelijk was het dan zover! Eén van de zeven wereldwonderen bijna in zicht. Na een wandeling van een klein half uurtje kwamen we bij de eerste poort aan waar we om 5 uur doorheen mochten. De klim kon beginnen; 2000 treden omhoog. Mannn, wat een eind. Maar, we gingen in één keer door en waren vrij snel boven, bij de echte ingang. Vanaf hier gingen we naar binnen. Van onze gids kregen we een korte rondleiding en wat info, daarna konden we alles zelf gaan ontdekken. In de ochtend was Machu Picchu nog super mistig, op sommige momenten was het zicht zelfs helemaal verdwenen. We klommen eerst naar de 'sun gate', één van de uitzichtpunten. Hierna zijn we echter met een klein groepje naar de hele hoge mountain geklommen, waar we een kaartje voor hadden. Tot onze grote schrik telde deze berg ruim 2600 traptreden, veel meer als dat we in gedachten hadden. Niet lopen was echter geen optie dus begonnen we aan deze stijle klim op soms smalle paadjes en met heeele mooie uitzichten. Na ruim een uur kwamen we helemaal buiten adem eindelijk aan op de top, wat voelde dat als een overwinning zeg! En dan het uitzicht natuurlijk. De mooie oude Inca stad, gebouwd tussen de groene bergtoppen, verstopt voor de Spanjaarden (zij hebben deze plek nooit ontdekt), adembenemend. De ruïnes zijn mooi om doorheen te lopen, maar ik vond vooral de bergen hier omheen, de manier hoe de stad is gebouwd en natuurlijk de hele weg hier naar toe, het meest geweldig. Wat genieten! Fysiek was dit de meest zware dag, al drie traptreden moesten we natuurlijk ook weer beneden, op een begeven moment lukte dat nog maar net. En hierna hadden we onze biertjes verdiend. Waaaat een dag! De Salkantay is bij deze sowieso één van mijn hoogtepunten(:

Vandaag ben ik een dagje in Cusco en heb ik wat verdere reisplannen gemaakt. Morgen vertrekken Rianne en ik voor vier dagen naar de Amazone, naar Manu, de jungle in. Daarna gaan we allebei onze eigen weg en ga ik verder richting Bolivia.

En dit was wel weer genoeg verhaal voor nu. Ik denk dat ik mijn ervaringen voor nog geen kwart met woorden en foto's met jullie kan delen, maar iets is in ieder geval beter dan niets;p Geniet van de foto's(:

Veel liefs, Juud

1. Anne-Lieke:
    Wauw!!!
  2. Hans Elzas:
    5 oktober 2018
    Judith, geweldig verhaal ! Wij waren in juni jl. bij Machu Picchu en we hebben alles door jouw verhaal opnieuw beleefd. En wat een taaie ben jij omdat allemaal te klimmen, zeg!
    Hopelijk kun je na terugkomst weer een beetje aan het platte landschap in Nederland wennen. Nog veel interessante belevenissen in Bolivia gewenst. Wij vonden het daar ook geweldig interessant. Helaas zijn stakingen en wegblokkades daar ook schering en inslag. Dus zet je schrap! Groeten uit Nederland, eh... nu even Turkije!
  3. Hetty:
    5 oktober 2018
    Jeetje, Judith, ik vind jou wel stoer hoor. Al die hikes op die hoogte!! Geweldig leuke verslagen schrijf je. Superervaringen die jij je hele leven met je mee draagt.👍😉 Geniet nog maar zoveel je kunt.
  4. Mama:
    5 oktober 2018
    Lieve Judith wat heb ik weer genoten van je verhaal het is net of ik zo met je meereis, en de foto,s zijn zo mooi. Ik snap dat je niet alles kun verwoorden maar de foto,s zeggen genoeg. Heel veel plezier in de jungle en in Bolivia, dikke kus en knuffel.
  5. John, Elise en Shanti:
    5 oktober 2018
    Wat een leuk verhaal weer en wat een leuke en mooie foto`s. Je hebt het er mooi opstaan. Knap van je al die hikes, petje af. Het is een plezier om je verhaal te lezen.
    Geniet van je vervolgreis in de jungle en naar Bolivia.
    Dikke knuffels en kussen van ons allemaal.
  6. Anton en Wilma:
    5 oktober 2018
    Super Judith en wat knap van je. Je ziet echt heel veel en laat ons mooi meegenieten. Prachtige foto's! Doe voorzichtig, geniet lekker verder en op naar het volgende avontuur.
  7. Riekie bronzewijker:
    6 oktober 2018
    Via Wilma krijg ik deze reisverslagen door.
    Vind deze helemaal geweldig.
    Hartelijke Groet
    Riekie
  8. Ruben:
    7 oktober 2018
    Wat een super verhaal. Wij wanen ons weer even in Cuzco ende Machu Picchu. Kunnen ons goed vinden in wat je schrijft dat vooral de ligging en omgeving van de Machu Picchu zo magisch is. Respect wat jij allemaal hikend achter elkaar heb gedaan. De Machu Picchu Montana alleen vond ik al aardig zwaar haha!

Heb een geweldige tijd in de Amazone! Dat was ook zonder meer één van onze hoogtepunten.

Liefs
    Ruben & Liz
  9. Dorien:
    9 oktober 2018
    Wat fijn om jouw blogs te lezen Juud, zoals je moeder schrijft: het is alsof ik een stukje met je mee reis. Tof dat je jouw fantastische ervaringen met ons deelt! De hike klinkt super, heel gaaf dat je het gedaan hebt! Trots op jou daar, geniet er lekker van :) Dikke kus
  10. Dianne Sie:
    10 oktober 2018
    Lieve Juud!! Wat een ervaringen allemaal! Het klinkt echt geweldig allemaal! Jammer van die stakingen, maar ook wel mooi dat je wel echt Peru beleefd hebt. Dit is dan ook een ervaring. Je wordt ook wel echt superfit van al die hikes:p. Heel veel plezier met het volgende deel van je reis!!! Liefs