Cartagena en Isla Barú

16 augustus 2018 - Cartagena, Colombia

Na Medellín zijn we met het vliegtuig naar het warme (bloedhete) Caribische noorden vertrokken. Het zweten kon nu écht beginnen haha. We kwamen 's avonds aan in Cartagena, een oude koloniale stad met veel stadsmuren en forten ter bescherming van de stad. Lange tijd geleden was deze stad namelijk erg in trek bij piraten en andere mensen van over de wereld die maar al te graag deze stad van de Spanjaarden wilden veroveren. We snapten wel waarom want Cartagena is een hele mooie en kleurrijke stad! Het historisch stadscentrum ligt binnen de stadsmuren. Op de stadsmuren kan je lopen, dat hebben we dus uiteraard ook een stukje gedaan. Verder hebben we de hele dag door de straatjes gewandeld, hier en daar stil gestaan. Continu ontdekten we weer nieuwe kleurrijke straten, heel vrolijk. 's Avonds wilden we de zonsondergang kijken op dé plek van Cartagena om dit te doen. Vanaf hier zou je namelijk de zon in de zee zien kunnen zakken. Nou je raadt het al, wij zaten mooi op tijd klaar, een top plekje op de stadsmuur, biertje d'r bij, chippie d'r bij........ En wolken. Eén en al wolken. Van de zonsondergang hebben we helaas dus weinig gezien haha. Wel bleef het gewoon hartstikke warm dus prima zitten en genieten kon nog steeds. Dat hebben we dan ook zeker gedaan(:

Onze volgende twee dagen zaten we op een schiereiland net onder Cartagena, Isla Barú. Dit schiereiland staat vooral bekend om het grote 'Playa Blanca'. Ons hostel lag ook op dit strand maar wel een stukje verderop, weg van het (meest) toeristische stuk. Het hostel was echt heerlijk ontspannend, heel primitief zonder stromend water en alleen 's avonds elektriciteit maar ondanks dat, echt een heel fijn hutje! Het mooiste daarbij was nog: bij het wakker worden hoorde je het geluid van de zee! Aaaaah wat was dit even heerlijk relaxen.

Ik was zelf even vergeten dat reizen ook veel energie kost, niet alleen door alles te zien maar vooral ook door alles te regelen. Beiden vinden we het ook in Colombia wat lastiger in vergelijking met andere landen waar we zijn geweest, waarschijnlijk door het toerisme wat duidelijk nog in ontwikkeling is. Informatie verschaffen begrijpen ze hier nog niet overal. En bijna alles is in het Spaans, er zijn weinig Colombianen die Engels spreken. Nijal heeft zijn Spaans inmiddels weer aardig opgehaald, daar redden we ons meestal wel mee. En soms is het gewoon een beetje een verrassing wat we krijgen als we bijvoorbeeld iets te eten bestellen haha.

Anyway, aan zee was het even heerlijk ontspannen. We konden hier ook even niks anders dan chillen, een boekje lezen, de zee in, wat eten en drinken, en zo door. Heerlijk! Wel hebben we op onze eerste avond een plankton tour gedaan. Toen het donker was vaarden we met een bootje naar een baai iets verderop. Eenmaal daar konden we één voor één de boot uit, en toen zag je het ineens. Wanneer je je in het water bewoog gleden er enorm veel kleine lichtjes over je heen. Zooooo mooi! Het was echt een magisch gezicht hoe de plankton licht gaf en bij beweging over je lichaam heen rolden. Ik had me hier wel uren in het water kunnen vermaken denk ik haha. Een hele toffe ervaring!

Helaas hadden we deze twee dagen een beetje bewolkt weer, maar warm was het nog steeds. De zon in de zee zien zakken werd 'm alleen helaas niet. Op de dag van vertrek werd de lucht -uiteraard- weer mooi blauw en zijn we nog lekker een poos de zee ingegaan. Hierna ging onze reis weer verder. Na een overnachting in Santa Marta gingen we door naar Palomino. Later meer daarover.

De fotootjes lopen trouwens weer helemaal bij, dus nu kunnen jullie eindelijk echt mee genieten. Ze staan alleen niet goed per verhaal, maar ze zijn op volgorde in het Colombia album te vinden(:

XXX

1. Ruben:
    25 augustus 2018
    Wat een leuk verhaal weer! We hebben alle foto's bekeken, super leuk! We hebben meteen weer heimwee :)
  2. Sterre Kolsteeg:
    Heeel leuk. Klinkt geweldig allemaal geniet ervan 😍
  3. Mama:
    25 augustus 2018
    Geweldig verhaal en prachtige foto's, geniet ervan en reis zo met jullie mee. Dikke kus en knuffel voor beide.
  4. Dianne Sie:
    25 augustus 2018
    Goed dat jullie ook aan jullie ontspanning denken:)! En superleuk dat jullie ook bioluminescent plankton hebben gezien:D, dat is zo bijzonder ♡♡♡
  5. Nieke:
    Super leuke verhalen! Geniet ervan 😍
  6. Hans Elzas:
    25 augustus 2018
    Mooi verhaal, ik krijg ook zin om naar Colombia te gaan! Keep up the fun!
  7. Anton en Wilma:
    25 augustus 2018
    Wow, wat kunnen jullie goed verwoorden wat jullie allemaal meemaken. Top om te lezen. Veel plezier bij jullie volgende belevenissen.
  8. John, Elise en Shanti:
    25 augustus 2018
    Wat neem je ons weer mee met jullie belevenissen. Zo leuk om te lezen en de foto`s te zien. Helemaal geweldig
  9. Tessel:
    25 augustus 2018
    Wat een heerlijke verhalen allemaal Juud, ik moet er vaak hardop om lachen en zie het dan al helemaal voor me. Geniet van de volgende avonturen samen!