Cochabamba en Torotoro

27 oktober 2018 - Cochabamba, Bolivia

Hai lieve allemaal,

Na La Paz ging ik door naar Cochabamba, één van de grootste steden in Bolivia. Ik voelde me hier niet op en top fit dus heb deze dag weinig bijzonders gedaan, maar toch een beetje rond gelopen en wat interessante dingen gezien. Zoals oude vrouwtjes die op de hoek van een straat ananassen verkopen vanuit hun kruiwagens. In Cochabamba ontmoette ik een meisje die ik eerder in La Paz had ontmoet, en met haar heb ik ongeveer een week verder gereisd. Het klikte heel leuk dus dat was heel gezellig!

Vanaf Cochabamba vertrokken we in een klein en hobbelend busje naar Torotoro National Park. Vier uurtjes hobbelen maar dat was oké want de landschappen waren geweldig. Eenmaal daar zochten we ons hostel op, lunchten we voor 1,50 op de markt (soep én hoofdgerecht) en boekten we onze tours voor de komende dagen. Die middag hadden we al een kleine tour willen doen maar rond twee uur begon het enorm hard te plenzen en te hagelen. Op een begeven moment werden alle tours voor die middag afgelast en besloten we met z'n vieren rode wijn te gaan drinken en wat potjes kaarten te spelen. We hebben ons prima vermaakt die middag.

De volgende dag gingen we in de ochtend naar Ciudad de Itas. Hier hebben we een stuk gewandeld over rotsen, door smalle openingen waar we met enige moeite net doorheen pasten en we klommen over kleine laddertjes omhoog. Ook zagen we een paar konijntjes met lange staart, deze soort leeft alleen in de Andes. Op een begeven moment trok de mist weg en hadden we een gewéldig uitzicht. Maar, 's middags gingen we iets nog coolers doen. In Umajalanta bezochten we de grotten. De grot is in totaal zeven kilomoter lang, wij bezochten slechts een klein gedeelte hiervan. Twee uur lang klimmen en klauteren over enorme rotsen, door smalle doorgangen, soms zo smal dat ik me afvroeg hoe we daar doorheen zouden komen. We pasten gelukkig overal doorheen;p Ik vond het echt helemaal geweldig, en misschien was dit wel het meest leuke wat ik in lange tijd hier heb gedaan.

De volgende dag hebben we nog een hike gedaan. Wederom kon ik m'n ogen niet geloven hoe mooi het hier is. Door schuiving van de tektonische platen zijn de gebergten omhoog gaan staan, op veel plekken kan je de verschillende lagen van de bodem zien. Ook zijn door deze verschuivingen en door erosie hele oude dinosaurusvoetafdrukken gevonden! 85 miljoen jaar oud, en die konden wij zien. Onze gids legde uit welke dinosaurussen hier hebben geleefd (zie de foto's want ik ben de namen natuurlijk alweer vergeten;p). Heel bijzonder om te zien, hoe de geschiedenis van zó lang geleden dan toch ineens vrij dichtbij lijkt te zijn... We liepen door naar de canyon en daarna naar een waterval. 800 treden naar beneden, en daarna helaas weer omhoog. Ondanks ik nu aardig gewend ben aan alle traptreden was het toch wel weer zwaar, voornamelijk ook vanwege de hitte. Maar, we hebben alleen maar mooie plekken gezien, dus ik was helemaal blij. Torotoro was zeker een (onverwacht) hoogtepunt!

Die middag pakten we de bus terug naar Cochabamba en ben ik nog een nachtje hier blijven slapen. De volgende dag liep ik naar de Christo de la Concordia, het op één na grootste Christusbeeld ter wereld. Vanaf hier was een heel mooi uitzicht over de stad te zien, wat het een leuk bezoekje maakte(: 's Avonds haalden we gelukkig op het nippertje de nachtbus naar Sucre.

Momenteel ben ik al in het zuiden van Bolivia. Over een uurtje vertrekt m'n tour naar Salar de Uyuni, de welbekende zoutvlaktes waar iedereen zo razend enthousiast over is. De tour duurt drie dagen en ik eindig in noord-Chili. Ik heb er super veel zin in!

Later meer over Sucre, Potosí en Uyuni. En over drie weken ben ik alweer op weg naar huis, nog even genieten dus, en tot snel!(:

Liefs Judith

1. John, Elise en Shanti:
    27 oktober 2018
    Wat spannend allemaal weer en wat leuk dat je samen bent opgetrokken met dat meisje. Zijn ook heel benieuwd naar de foto`s die bij dit verslag horen. Geniet van de komende drie weken en belevenissen die je gaat meemaken.
    Wij kunnen ook bijna niet wachten tot je weer lekker thuis bent.
    Groetjes, kusjes en heel veel knuffels van ons allemaal!
  2. John, Elise en Shanti:
    27 oktober 2018
    Zag de foto`s over het hoofd, dombo die ik ben. Weer geweldige foto`s en indrukwekkend landschap en spannende grot.
    Groetjes
  3. Mama:
    28 oktober 2018
    Wauw Judith stoer hoor door die grotten, en weer een geweldig verhaal en prachtige foto's. Nog drie weken genieten en dan ben je weer thuis, ben nu echt aan het aftellen.Gran beso y abrazo
  4. Riekie bronzewijker:
    29 oktober 2018
    geweldig, wat een ervaring.
    prachtige fotos.
    groet Riekie,