Manu

10 oktober 2018 - Manu National Park, Peru

Hola!

Hier weer even een kleine update want ik ben net terug van vier dagen in de jungle. De Amazone is een enorm groot deel van Zuid-Amerika. Ik heb eerst een hele poos zitten twijfelen vanaf waar ik de jungle in zou gaan. Maar ach, het zal vast overal super mooi zijn dus ik besloot gezellig met Rianne mee naar Manu te gaan!

De eerste en laatste dag hebben we veel gereden met tussendoor wat stukjes wandelen op zoek naar wildlife. De tweede en derde dag zijn we wat actiever geweest. 's Ochtends stonden we vroeg op om een hike van een paar uurtjes door de jungle te doen. Rond de middag waren we terug voor lunch waarna het vervolgens super heet werd en we een echte siësta hadden, met de beentjes omhoog in de hangmat. Rond een uur of vier gingen we weer hiken, óf... vissen! Jaja, deze dame heeft gevist! Ik bleek veel beginnersgeluk te hebben want binnen een minuut had ik al een vis aan m'n lijn, echt cool! Na een half uurtje had ik er drie, jes. We hadden catfishes (meervallen?) gevangen, en gelukkig hoefden we ze zelf trouwens niet van de haak te halen. Eigenlijk haalden we alleen de visjes zelf binnen, maar alsnog, ik vond het cool! 's Avonds hebben we ze gegeten, klein maar wel lekker.

De jungle was heel verschillend op alle plekken waar we zijn geweest. Maar vooral, heeeeel veel groen, bomen, planten, vlindertjes en paddenstoelen. Onze gids was in de jungle opgegroeid en wist ons echt ontzettend veel te vertellen! Zo vertelde hij ons onder andere over een lopende boom. Deze boom heeft meerdere wortels boven de grond en eens in de zoveel tijd komen er nieuwe wortels bij. Deze wortels groeien echter aan de kant waar de meeste ruimte is voor de boom, en langzaamaan verplaatst de boom die kant op, tot wel elf centimeter per jaar. Slimme aanpassing aan z'n omgeving dus. Ook rook hij dieren en paddenstoelen vanaf een afstand, hoorde hij het geluid van dieren al van ver en kon hij ons zo richting van alles en nog wat brengen. Echt bizar haha.

Wat we allemaal hebben gezien? Groepen van verschillende soorten apen, twee tarantula's, een kaaiman, een slang, gekleurde padden, veeeel mooie gekleurde vogels, en vieze insecten en sprinkhanen enzo. En hoe cool, als je al even het geluid van apen in de verte op het spoor bent, vervolgens stil op ze blijft wachten omdat ze onze kant op zouden komen en je vervolgens de bomen iets verderop ziet bewegen! Het klinkt misschien gek maar dat was al echt een klein feestje (je moet je voorstellen dat we soms ook een uur -of twee- niks zagen). Even later zagen we de apen zelf, alsnog op afstand maar met een verrekijker konden we ze goed volgen, hoe ze zich springend door de boomtoppen bewogen, wauw! Ik kan je zeggen dat dit tien keer cooler is als een aap voor je neus in de dierentuin haha.

Ook zijn we op een ochtend met de boot naar een muur van klei gevaren. Rond half zes zitten daar heel veel groene en andere kleurtjes papegaaien die mineralen uit de klei aten. Héél veel bij elkaar, echt een mooi gezicht! We aten lekkere pancakes op het strandje en we zagen nog een uil van dichtbij. Daarna gingen we op een vlot en vaarden we over een lagoon met heeeel veel mooie vogels. Lekker in het zonnetje, lekker relaxen.

We deden ook een aantal wandelingen in het donker, omdat sommige dieren juist dan actief zijn. Zo zagen we nachtapen en een kaaiman. Daarnaast vloog er ook af en toe een grote nachtvlinder langs. Al met al hebben we heel veel moois gezien, heel bijzonder. Onze gids heeft ons veel geleerd over de jungle, echt een mooie ervaring!

Dus, dat was mijn snelle jungle update. Rianne en ik hebben nog één aller laatste dagje in Cusco gehad. Tijd voor wat souvenirtjes en een massage. Iedereen die in Cusco is geweest weet vast dat als je door het centrum loopt, je om de paar minuten "lady massage?" hoort, haha. Niet duur dus we hadden ons voorgenomen dat nog wel te doen voordat we Cusco uit zouden gaan. Een uur massage met hotstones en al, leuke ervaring en lekker even genieten.

En nu? Ik ben onderweg naar Bolivia. Op naar Copacabana. Ben heel benieuwd hoe het daar zal zijn! Tot gauw weer.

Liefs Judith

1. Joni:
    10 oktober 2018
    Wauw Juut, wat een ervaringen! Super. Geweldig ook hè om dieren te horen in de verte en dan stilletjes op ze te wachten totdat ze dichterbij komen. Wij deden het in Zuid Afrika ook, zo leuk en bijzonder! En echt een feestje als je ein-de-lijk weer iets ziet bewegen na een lange tijd niks gezien te hebben😄 Wat een mooie foto’s ook! Nog even genieten! Kus!
  2. Ruben:
    10 oktober 2018
    Super gaaf! We willen ook weer terug! Hele goede reis gewenst naar Bolivia.
  3. John, Elise en Shanti:
    10 oktober 2018
    Weer helemaal toppie wat je allemaal weer meemaakt, super. Die zijn momenten die je waarschijnlijk nooit meer vergeet. Mooi om mee te maken en leuk om je verslag weer te lezen.
    Heel veel plezier in Bolivia en genieten maar weer.
    Groetjes van ons allemaal
  4. Hans Elzas:
    11 oktober 2018
    Geweldig verhaal weer. Ga in Copacabana vooral even kijken bij het inzegenen van auto's.
    Bij de Magdalenakerk. Je kijkt je ogen uit! Nog veel memorabele momenten gewenst!
  5. Yoram:
    14 oktober 2018
    Geniaal! Klinkt fantastisch. Colombia staat hoog op mijn lijstje. Enjoy Bolivia!
  6. Yoram:
    Zei ik Colombia? 🤨 Ik bedoel natuurlijk Peru! 🤡
  7. Mama:
    14 oktober 2018
    He Judith eindelijk een reactie, er ging hier wat mis, maar dat had je al gehoord van Jenneke. Prachtig verhaal en foto's weer, heel veel plezier in Bolivia en geniet van alles.
  8. Mama:
    14 oktober 2018
    Bijna vergeten gran beso y abrazo
  9. Anton en Wilma:
    16 oktober 2018
    Jeetje Judith, wat maak jij veel mee. Goede reis verder en blijf genieten!
  10. Riekie bronzewijker:
    17 oktober 2018
    geweldig om je reis te lezen.
    geniet verder van je reis
    groet riekie.
  11. Dianne Sie:
    10 november 2018
    Zoals je ziet ben ik even wat aan het bijlezen haha. Die jungle ervaring lijkt me ook geweldig! Zoveel mooie dieren heb je gezien! En wat cool dat ie gevist hebt:D! Muchos besos