Bogotá en Salento

13 augustus 2018 - Salento, Colombia

Hola!

Het heeft even geduurd maar hier is dan het eerste echte verhaal uit Colombia. Inmiddels zijn we net weg uit Medellin en in Cartagena aangekomen maar ik zal eerst wat vertellen over Bogotá en Salento.

In Bogotá hebben we lekker wat rond gedwaald door de straatjes van La Candelaria, de wijk waar de meeste backpackers zitten. We verdwaalden een beetje en snapten niks van hoe de straten liepen, maar we kwamen ontzettend veel mooie grafitti tegen, heel tof! Opvallend om te zien was dat er enorm veel Colombianen op straat spulletjes verkopen, waaronder allemaal super nutteloze ongein. Zo had één man een grote diversiteit aan opwindmuizen op z'n kleedje liggen. Alleen dat, haha, ik heb me vermaakt. Het is ook leuk om te zien dat Nijal en ik in Colombia bijna grote mensen zijn. Veel zijn er in ieder geval kleiner dan wij. Na een late lunch en het boeken van onze nachtbus naar Salento zijn we terug gegaan naar ons hostel. We waren nog behoorlijk moe van de lange vlucht en het weinig slapen, en daarnaast heb ik door de hoogte de eerste paar dagen wat last gehad van hoofdpijn. Hier hebben we wat gechilled voordat we 's avonds met de bus naar Salento gingen. Al met al vonden we Bogotá nog geen denderende stad, maar we komen hier nog terug voor onze vluchten.

Het leuke van lange busritten is dat je naast de toeristische plekken heel veel meer van het land ziet. Zo zagen we onder andere ook de sloppenwijken waar het vol staat met huisjes gemaakt van golfplaten. Ondanks een enorme sociale groei van de afgelopen jaren is er nog steeds veel armoede te zien.

We kwamen vroeg aan in Salento. Gelukkig mochten we in ons hostel meteen ontbijten. En niet zomaar ontbijten, maar ontbijten met een ge-wel-dig uitzicht. De tuin met bar keek namelijk uit op de bergen, zo groen en zo mooi alles. Check de foto maar(: Deze dag hebben we lekker wat door het stadje Salento gelopen. Allemaal mooie gekleurde huisjes en een groot plein daar midden in. Niet groot maar oh zo leuk om te genieten van alles wat er gebeurt. De mensen zijn super vriendelijk, dat hadden we hier al ontdekt. Ze helpen je met van alles, je hoeft er vaak niet eens naar te vragen of ze wijzen je al de weg. 's Avonds hebben we onder andere forel soep op, forel is hét gerecht van deze streek, en het was heerlijk!

De volgende dag zijn we met een jeep naar de Valle del Cocora gereden. Eén van de bekendste nationale parken in Colombia. In dit park staan de grootste palmbomen ter wereld, waxpalmbomen, welke zo'n 60 meter hoog zijn. We hebben hier een hike gelopen van 12 kilometer. De wandeling was echt geweldig mooi! We hebben echt zó genoten onderweg. De landschappen waren super en op sommige stukken waren we echt eventjes helemaal alleen. De jungle, riviertjes, hangbruggetjes en wat klimmen en klauteren maakte het extra leuk. Eigenlijk is het niet in woorden te beschrijven, dus kijk de foto's maar(: Na afloop hebben we een hapje gegeten, iets wat veel in deze streek wordt gemaakt: patacon, een dunne knapperige 'crèpe' van banaan (gefrituurd). Hier doen ze van alles op, van kaas, tot kip, en in mijn geval een forel. Jammie!

Op onze laatste dag in Salento zijn we 's ochtends naar een koffiefarm gegaan. Colombia is de nr. 3 van koffie exporteurs ter wereld en staat bekend om hun heerlijke koffie vanuit deze regio. De koffiefarms zijn dan ook overal te vinden. Wij kozen voor een rondleiding op een koffiefarm die wat kleiner en nog wat traditioneler is, en al jaren meegaat in deze familie. We hoorden alles over de geschiedenis van koffie in Colombia en leerden het gehele proces van klein koffieplantje tot gebrande koffieboon. En we dronken uiteraard koffie, heerlijke koffie!

Terug in Salento hadden we in de middag de bus naar Medellin. Een rit van zo'n 9 uur met veel te veel wegversperringen waardoor we behoorlijk wat vertraging hadden. Anyway, het uitzicht was wel weer fantastisch. Vooral op het begin toen we nog in de koffieregio waren. Bergen, koffieplantages, hier en daar wat landbouwvelden, mega bamboe planten en alles groen.

's Avonds laat kwamen we dan eindelijk aan in Medellin. Wat een grote stad zeg! Met de taxi kwamen we aan in de wijk El Poblado, een hippe week met veel restaurantjes, barretjes, backpackershostels en veeeel feestjes. Best wel Westers ook, in vergelijking met wat we tot nu toe hebben gezien. We hebben Medellin maar even ingeluid met een lekkere cocktail. Meer over Medellin later!

Liefs xxx P.S. De foto's laten nog even op zich wachten, iets met minimaal internet en trage computers...

1. Mama:
    13 augustus 2018
    Super wat jullie al hebben gedaan, kijk uit naar de foto,s heel veel plezier verder. Dikke kus en knuffel voor beide.
  2. Anne-Lieke:
    13 augustus 2018
    Wat leuk allemaal, ben heel benieuwd naar de foto's!! Knuffel!
  3. Ap en Beppie Pouw:
    13 augustus 2018
    Leuk jullie reis mee te beleven. Beeldend beschreven. Geniet verder en laat ons mee genieten!
  4. Dianne Sie:
    13 augustus 2018
    Het voelt alsof ik mee ben. Klinkt heel goed allemaal:). Ik kijk ook uit naar de foto's!
  5. Yoram:
    13 augustus 2018
    Hartstikke leuk verhaal! Enjoy!!
  6. John, Elise en Shanti:
    13 augustus 2018
    Wat een avontuur met zijn tweetjes. Leuk om zo met jullie avontuur te worden meegenomen. Natuurlijk zeer benieuwd naar de foto`s. Tot nu toe mooie foto`s gezien.
    Geniet met volle teugen! Kussen en knuffels van ons allemaal.
  7. Robin:
    14 augustus 2018
    Hele gave verhalen, nu al. Ben benieuwd wat jullie komende maanden gaan tegenkomen
  8. Dorien:
    14 augustus 2018
    Heerlijk verhaal weer liefje! Geniet van de plaatsen, elkaar en het samen groot zijn haha! Dikke kus
  9. Anton en Wilma:
    14 augustus 2018
    Super leuk om op deze manier met jullie belevenissen meegenomen te worden. Kijk uit naar de foto's.
  10. Joni:
    15 augustus 2018