Medellin

14 augustus 2018 - Medellín, Colombia

Stad van Pablo Escobar, stad van de eeuwige lente, stad met 3,8 miljoen inwoners tussen de groene heuvels; wij waren in Medellin!

Op onze eerste dag Medellin hebben we het historisch centrum verkend. We besloten al snel dat we het historisch centrum nou niet echt mooi vonden -op één kerk en het Botero plein na-, maar dat het vooral ontzettend interessant is om te zien hoeveel Colombianen er op straat zijn. In de weer met van alles en nog wat, overal gebeurt wel wat. We vonden het ook hilarisch om te zien hoe winkeliers proberen mensen binnen te halen; met een microfoon roepen ze van alles naar voorbijgangers, het leek wel één grote kermis met muziekjes en alles d'r bij. We hebben in de middag een biertje gedronken in een park. Het park was helaas alleen een beetje teleurstellend want er was niks geen groen of gras of bloemetjes, wel veel beton. Niet helemaal wat we verwacht hadden haha. Maar we hadden het gezellig en hebben wat verdere reisplannen voor Colombia kunnen maken, en vooral keuzes gemaakt, wat wel wat niet.

De wijk El Poblado is zoals ik eerder al schreef een hele hippe wijk, een klein stukje Westerse wereld in Colombia. We hebben hier gegeten en in de avonden wat drankjes gedaan. In de avonden eten we vaak buiten de deur. Groenten zijn in de supermarkten vaker niet dan wel te vinden. De (typisch Colombiaanse) maaltijden bestaan sowieso uit vlees of vis met aardappel/rijst/iets vergelijkbaars. Groentes zijn zeldzaam en er zit vaak -altijd- iets gefrituurs bij. Ohja, en veel te vaak koriander, bleh. Niet helemaal mijn ding haha.

Vanuit Medellin zijn we met een tour ook een dagje naar El Peñol en Guatapé geweest. Piedra del Peñol is een 200 meter hoge rots, na het beklimmen van 650 treden kan je daar bovenop staan en van het uitzicht genieten, geweldig! Er ligt een groot stuwmeer onder met allemaal kleine eilandjes, echt mooi. Guatapé is een heel kleurrijk stadje. Super leuk om rond te lopen en te horen over de geschiedenis. Beide plekken zijn super toeristisch, maar we begrijpen wel waarom. Mooie plekken, kijk de foto's maar.

Op onze laatste dag in Medellín hebben we 's ochtends de Comuna 13 walking tour gedaan. Comuna 13 is een wijk waar tot een aantal jaar geleden nog veel geweld en armoede was. Na de dood van Pablo Escobar is hier de criminaliteit alleen maar meer toegenomen. Comuna 13 grenst aan de bergen en was dus de ideale plek voor smokkel van wapens, geld en drugs. De regering kon er lange tijd geen grip op krijgen. In 2002 is er echter een grote actie uitgevoerd en vanaf dit moment is de wijk langzaam aan het verbeteren. Sinds vijf jaar worden deze tours gegeven door de bewoners van Comuna 13, ze vertellen over hun geschiedenis en over de verbetering van hun wijk van de afgelopen jaren. Bij deze verbetering hoort de aanleg van elektriciteit, water, et cetera, maar ook de bouw van roltrappen waardoor mensen gemakkelijker omhoog en naar beneden kunnen. Ook is er enorm veel graffiti te zien, heeeeele mooie graffiti! Al deze graffiti's vertellen een verhaal, vaak over de geschiedenis, de opbouw van de wijk en over een kleurrijke toekomst, over hoop en vrede. Onze gids nam ons mee naar haar huis, waar ze met z'n 14en wonen. Het was heel intiem en de geschiedenis wat zich hier had plaatsgevonden kwam heel dichtbij. Echt, enorm indrukwekkend. Kippenvelmomentjes.

We hadden verwacht in de middag nog naar de parade van het bloemenfestival te kunnen gaan. Hét feest van Medellin, Feria de las Flores. We hebben deze dagen wel al wat van het festival meegekregen, bijvoorbeeld kleine dansoptredens in de stad. Helaas hadden we in de middag te weinig tijd over om naar de parade te gaan. 's Avonds vertrok onze vlucht namelijk naar Cartagena. Jammer jammer jammer! We kunnen helaas niet alles zien en doen...

Tot zover Medellin. Hierna volgt Cartagena, met ons uitstapje naar Isla del Barú. Dank jullie wel voor jullie leuke, lieve reacties allemaal!

Liefs xxx

1. Robin en Emmely:
    16 augustus 2018
    Lang leve koriander - haters!
  2. Beppie:
    16 augustus 2018
    Leuk je verslag weer te lezen. Keuzes zijn vooral wat niet kan denk ik. Er is teveel om te zien. Wbt koriander, ik begrijp je! Goede tijd verder. Xx😙
  3. Ruben:
    17 augustus 2018