Cusco week twee en drie

24 september 2018 - Cusco, Peru

Holaaa!

Twee weken Cusco alweer voorbij, én mn Spaanse taalcursus bij Amauta zit er op. Wat is het super snel gegaan en wat heb ik een leuke tijd gehad daar!

De laatste twee weken heb ik in de middag les gehad. In de ochtend had ik vrije tijd om de stad in te gaan of m'n huiswerk te maken en wat te studeren. In de tweede week sliep ik nog bij m'n gastgezin. In m'n gastgezin en door verhalen van m'n docenten kwam de familiecultuur zo duidelijk naar voren (op je 18e uit huis gaan en je gezin niet iedere dag zien is hier bij lange na niet zo normaal als in Nederland). Het is in Peru gebruikelijk dat in de middag iedereen terug naar huis gaat en luncht met het hele gezin. In mijn gezin was dat overigens lang niet altijd zo, maar in de tweede week blijkbaar ineens wel. De lunch is ook de meest grote maaltijd en bestaat meestal uit drie gangen. In mijn gezin kreeg ik één warme maaltijd en soms een soep er bij. In de stad krijg je voor weinig geld enorm veel eten bij de lunch, iets wat wij niet gewend zijn. Rond 2 uur á half 3 beginnen de mensen weer met werken en om die tijd begonnen onze middaglessen ook.

De lessen van de afgelopen weken waren weer heel leuk. Nieuwe docenten, maar met (bijna) hetzelfde groepje. We zijn in de tweede week tijdens onze les naar de San Pedro market geweest, om groenten en fruit te oefenen, en typisch Peruaans fruit te kopen, helemaal leuk! Sindsdien ben ik gék op granadilla's, een zoete variant van de passievrucht die ik in Nederland helaas nog nooit heb gezien...? De chirimoya vond ik maar niks maar de aguaymantos (bij ons ook wel goudbessen) zijn heerlijk hier! Evenals de mango's en avocado's. Waaaauw de beste die ik ooit heb gehad. In de laatste week hebben we ook nog een uitje gemaakt naar een expositie van Body Worlds, en leerden we in het Spaans leuke feitjes over het lichaam én natuurlijk alle lichaamsdelen. Oh, we hebben onder andere ook nog wat uitspraak geoefend, met wat tongkrakers haha. Ik zal er eentje tussen de foto's doen, succes;p

En hoe m'n Spaans nu gaat? Een heel stuk beter. Praten vind ik wel nog steeds wat lastig, in de lessen ging het wel oke/goed... Maar 'in het echt' gaat dat toch weer wat anders natuurlijk haha. Ik ben van plan om de komende twee maanden wat te blijven studeren en proberen zoveel mogelijk in het Spaans met mensen te praten. Zo begin ik graag een gesprek tegen mijn taxichauffeur over 'las montañas bonita', vraag ik in een winkel 'Como se dice ... en Español?' en de menukaarten zie ik graag in het Spaans voor m'n neus verschijnen. Oefenen oefenen oefenen(:

Mijn laatste week zat ik samen met een Zwitsers meisje van Amauta in hetzelfde hostel. Zij had lessen in de ochtend, maar we ontbeten samen, waarna ik m'n ochtend vrij had. In het hostel ontmoette ik een ander meisje waarmee ik een paar keer koffie heb gedronken, maakte ik m'n huiswerk en rond half 1 was ik bij Amauta om te lunchen met (een paar van) ons vaste groepje. Lunchen en uiteten kost geen drol hier, en al het eten hier is super lekker! Op de koriander na natuurlijk.

Wat ik verder nog in Cusco heb gedaan? Een free walking tour door de stad, leuk om onder andere wat meer geschiedenis over Cusco en de Inca's te horen. Wisten jullie dat op de dag van heden, niemand weet hoe de Inca's precies hebben gebouwd? Gigántische stenen die ze tientallen kilometers verder hebben moeten verplaatsen zonder voertuigen of dieren te gebruiken (lama's zijn hier te zwak voor), én hiermee super stevige muren hebben gebouwd zonder cement te gebruiken. Na een aardbeving konden de muren niet op de originele manier gerestaureerd worden. Want, niemand weet hoe! Hahaha. Wat een interessant volk die Inca's. Oké en nog één 'wist-je-dat-je'; wisten jullie dat Cusco eigenlijk twee meter onder de grond ligt/begint, samen met de twee rivieren die onder de stad liggen? De Spanjaarden hebben helaas overal overheen gebouwd. De stad die nu zichtbaar is, is door de Spanjaarden gebouwd, en is niet het oude Cusco (vandaar ook de veelheid aan kerken). Een paar van de stevige Inca muren wilden ze overigens graag behouden, zo stevig konden ze zelf namelijk niet bouwen...

Wat nog meer. Ik heb ceviche gegeten! Lekker maar niet zo denderend geweldig. Ik heb het chocolademuseum bezocht, en samen met Rianne vier ruïnes rondom Cusco bekeken, met net allemaal een ander verhaal, waaronder de meest bekende 'Saqsaywaman'. Tussen de ruïnes door maakten we een hele mooie wandeling, waarna we vervolgens verdwaalden en we aan een meisje die met twee lammetjes aan het huppelen was (zo leuk!), moesten vragen welke richting we verder op moesten lopen. We hebben pisco sours gedronken, Peruaanse sushi op (met o.a. lomo saltado vlees) én cuy gegeten! Oftewel cavia, een typisch Peruaans gerecht wat we natuurlijk een keer geprobeerd moesten hebben. We hebben er overigens wel eentje gedeeld. Ik vond het verrassend lekker! Het heeft de textuur van kip maar zelf vond ik het misschien nog wel smaakvoller dan kip.

Ook had één van ons een leuk idee, namelijk 's ochtends vroeg de zonsopgang bekijken vanaf de Christo Blanco, een groot beeld bovenaan de stad. Eerst vonden we het maar niks maar ach, laten we het gewoon gaan doen. Om 5 uur namen we een taxi naar boven toe. Rond half 6 begonnen de vogeltjes te fluiten, de hanen te kraaien, het eerste licht viel over de stad en de omliggende bergen... Maar de tip die we hadden gekregen was niet zo geweldig als die leek te zijn, want, er bleken héél veel bomen voor de zonsopgang te staan. Hahaha, ja hoor, hebben wij weer. De zon zien opkomen is dus niet helemaal geslaagd, maar desondanks was het wel heel mooi om te zien hoe de stad steeds lichter werd en de ochtend in Cusco begon.

Dan ons laatste uitje van afgelopen weekend, een dagje naar de Rainbow Mountains. In de nacht werden we opgehaald met een busje zodat we na een paar uurtjes rijden, vroeg aan de wandeling konden beginnen. Het was een pittige wandeling d'r naar toe. Vooral vanwege de hoogte. We begonnen op 4400 meter en liepen omhoog naar 5000 meter. 5,5 km heen en dat ook weer terug. De afstand viel dus wel mee. Maar oef, wat merkten we met het klimmen weer hoe weinig zuurstof er op deze hoogte in de lucht zit. We waren blij toen we eindelijk bij de top waren! En wel zonder paard of zuurstofmaskertjes, jes! De verschillende kleuren waren goed te zien, rood, geel en groen. Helaas was het niet heel helder weer, en lag er op een paar plekken zelfs sneeuw. Heel koud, maar hele mooie uitzichten! De wandeling terug ging een stuk gemakkelijker. Onderweg liepen veeeel lama's en alpaca's, echt een leuk gezicht! De Rainbow Mountains zijn overigens vier jaar geleden pas ontdekt. Toen Nijal in Zuid-Amerika was lagen ze nog onder een hoop sneeuw:o Door de opwarming is de sneeuw gesmolten en zijn deze mooie bergen nu zichtbaar...

Gisteren ben ik in Arequipa aangekomen, de op één na grootste stad van Peru (na Lima). De nachtbus was echt mega chill en luxe, dus heb prima kunnen slapen. Ik ben nu vijf dagen hier en reis dan weer terug naar Cusco. Op zaterdag zal ik daar met Rianne aan de Salkantay beginnen, een vijfdaagse trekking naar Machu Picchu.

Het is wel weer wennen om alleen verder te reizen. Spannend en nog een beetje onzeker. Even omschakelen weer na deze fijne tijd in Cusco, maar ik moet zeggen dat ik vandaag een heerlijk dagje heb gehad! Later horen jullie meer(:

Veel liefs en tot gauw!

1. Yoram:
    25 september 2018
    Leuk verhaal! En mooie foto’s!! Geniet van Arequipa!
  2. Mama:
    25 september 2018
    Wauw Judith wat een verhaal en foto's weer, weet zeker dat het je deze week ook gaat lukken. Veel plezier en geniet verder, dikke kus en knuffel.
  3. Wouter:
    25 september 2018
    Leuk Juud! Succes met de trekking naar Machu Picchu!
  4. John, Elise en Shanti:
    25 september 2018
    Wat maak je toch weer mooie dingen mee en wat een avontuur voor je. Fantastisch wat je allemaal meemaakt. Je verhaal en je foto`s spreken voor zich, geweldig.
    Geniet met volle teugen en veel plezier met het vervolg van je mooie avontuur, want dat is het.
    Veel liefs van Shanti (is al druk bezig met tekeningen en borduursels voor je), Elise en John
  5. Karin K.:
    Ha Judith,

Al die details over het eten, de taal en de Inca's: in een korte tijd ben ik weer wat kennis rijker! Mooie foto's ook, echt gigantisch mooi de natuur daar!

Kus, Karin
  6. Esmee:
    28 september 2018
    Juuuudje wat heerlijk om te lezen allemaal!
    Nu wil ik ook zoooooooooo graag reizen!!
    Als het goed is ben je nu met DE 5 daagse tocht bezig, ben zoo benieuwd!
    Dikke kus veel liefs doe rustig voorzichtig lief, stout, geniet, leef!