Mijn eerste week in Cusco

11 september 2018 - Cusco, Peru

Hoi allemaal,

M'n eerste 1,5 week in Peru zit er alweer op. En er is natuurlijk weer een hoop te vertellen.

Na aankomst in Cusco heb ik eerst twee nachtjes in een hostel gezeten en lekker rustig aan gedaan. Aangezien ik toch een lange tijd in Cusco ben vond ik het niet meteen nodig om de stad helemaal te gaan verkennen. Uiteindelijk heb ik wel nog met een ander meisje wat rond gewandeld, genoten we van de fijne sfeer in deze stad, hebben we koffie gedronken en 's avonds een hele goede Andes maaltijd gegeten, met alpaca vlees. Deze hele maaltijd was echt verrukkelijk en ik ben nog steeds zó blij dat de Peruanen wél heerlijk kunnen koken! Ik was het (traditionele) eten in Colombia echt helemaal zat, haha. Mijn tweede dag had ik ineens heel erg last van de hoogte (op 3400m hier), een beetje onverwacht omdat ik al vanaf hoogte kwam en de kans op hoogteziekte dan over het algemeen kleiner is. Jammer wel dus. Ik voelde me echt ziek en heb de hele dag in bed gelegen omdat ik verder vrij weinig kon, heel raar en een beetje een eng gevoel. Gelukkig had ik wonderpilletjes bij me (thanks Sterre!) en was ik de volgende dag alweer helemaal beter. Dat moest ook wel want op zondag ging ik naar m'n gastgezin en zou ik de mensen van m'n taalschool ontmoeten.

M'n gastgezin woont net buiten het centrum. De moeder is super lief, de vader zie ik wat minder maar is ook heel aardig. Tot mijn verrassing was ik niet het enige 'gastkind' hier. Dit huis heeft drie verdiepingen en heel veel kamers, en dus slapen hier vaak zo'n vier tot zes mensen tegelijk (de anderen zitten tot nu steeds op een andere taalschool). Ook moet ik dit stil houden voor mijn taalschool dus ik neem aan dat dit niet helemaal de bedoeling is. Maar het is wel gezellig dus ik vind het wel prima. Bij de ervaring van verblijven in een gastgezin had ik echter wel iets meer verwacht. Beide ouders zijn weinig thuis, vroeg weg en laat thuis van hun werk. Ook is de ervaring denk ik toch anders omdat ik niet de enige ben hier en we met elkaar gewoon Engels praten. Ontbijten doen we met degenen die hier ook slapen. Vaak eet ik of de lunch of het avondeten hier nog mee. Dat is wel heel leuk om de typische maaltijden van hier mee te eten. De andere maaltijd ben ik in de stad, vaak met medestudenten van m'n taalschool. Al met al helemaal prima want ik vermaak me super goed in de stad en op de taalschool!

Vorige week ben ik met m'n Spaanse lessen begonnen. Samen met drie andere meiden kregen we in de ochtend vier uurtjes les, van twee verschillende docenten. Het is heel fijn om met zo'n klein groepje les te krijgen. En de lessen zijn echt geweldig, het is knap hoe ze op zo'n basaal niveau veel humor weten te gebruiken en alles zo duidelijk kunnen uitleggen. De tijd vliegt voorbij en na een week kan ik echt al merken dat er veel vooruitgang is geboekt. Spaans verstaan gaat al veel beter, praten is nog wel lastig maar een kort gesprekje gaat best goed. Het begin is er in ieder geval haha.

In de middag was ik vrij en ging ik of terug naar huis (en daarna weer terug naar de stad) of bleef ik in de stad als ik wat had afgesproken met anderen. Met tussendoor natuurlijk ook wat huiswerk en Spaans leren. Vanuit de taalschool worden er iedere dag gratis activiteiten georganiseerd. Zo heb ik een pisco sour workshop gevolgd (een typische Peruaanse coctail) en een salsales meegedaan, super leuk! Verder ben ik op woensdag met een huisgenoot en een groep van zijn taalschool een stuk gaan hiken, naar de Devil's Balcony. Cusco ligt midden in de bergen. We wandelden eerst omhoog, de stad uit, waarna we een geweldig uitzicht hadden over de stad. De hike was super mooi! Weinig mensen gaan hier naar toe, wat ook niet gek is want de weg er naar toe was moeilijk te vinden haha. Het landschap was super, mooie vergezichten over de bergen heen. En bijzonder om langs de huisjes te komen met de mensen die hier wonen, zo'n stuk van de stad af. Af en toe vond een kindje het interessant om een klein stukje met ons mee te lopen haha. De Devil's Balcony is een grote rots waar je een stukje in kan klimmen en dan bij een echt balkonnetje aankomt. Een balkon met een ver uitzicht naar beneden de grot in. Echt cool! We zijn ook even de grot ingeweest. Het laagje water hierin was echter mega koud dus samen met een ander meisje vonden we eventjes d'r in voor de foto goed genoeg. Daarna waren onze voeten steenkoud haha. Na een lange wandel terug waren we toen het donker werd weer terug in de stad. Met mensen van m'n eigen taalschool heb ik nog wat gegeten en meteen plannen voor het weekend gemaakt.

Maar nu eerst wat over Cusco. Cusco voelde meteen als een hele fijne stad. Het centrum is niet heel groot waardoor alles goed te lopen is. De mensen zijn vriendelijk en overal is historie te zien en te voelen. Cuzco was ooit de hoofdstad van het Incarijk tot de Spanjaarden kwamen en de meeste tempels afbraken om er vervolgens van alles overheen te bouwen. Wat er nu is te zien zijn de koloniale gebouwen, kathedralen, mooie kerken, de smalle straten met super smalle stoepjes waar je maar net in je eentje op kan lopen, de grote stenen waar de Inca's mee bouwden, de oude Incaruïnes, de traditionele klederdrachten. De hele sfeer is geweldig, klein maar zo werelds. Twee dingen wil ik voor nu even uitlichten.

Eén is de San Pedro market. Een overdekte markt met van álles hier te vinden. Honderden soorten fruit, groentes, noten, quinoa, kleurrijke bloemen, brood, souvenirtjes, noem maar op noem maar op. Ook zie je hier heeeeele gekke dingen... Een man die de kop van een (dood) varken in stukken hakt maar helemaal bizar, de snuiten van koeien... Ieee. Ik kwam met een lege maag binnen en toen was dit het eerste wat ik zag, niet heel prettig dus ik liep maar snel voorbij. De markt is behoorlijk toeristisch, maar er is ook een restaurant gedeelte. En dit vond ik echt geweldig, ik heb m'n ogen uit gekeken hier. Voor vijf soles (iets meer dan een euro) haal je hier een soep plus een hele maaltijd. Ongelooflijk. En dan zit je midden tussen de Peruanen. Wat een bijzondere ervaring! Het eten smaakte me niet want ik had helaas een plekje uitgekozen waar de vrouw een flinke dosis koriander aan het eten had toegevoegd. Maar ach, ik at de kip, een aardappel en een blaadje sla, en voor een euro was ik helemaal happy met deze bijzondere ervaring.

Diezelfde middag kwam ik weer aan op de Plaza de Armas, hét plein in Cusco waar altijd mensen zijn te vinden, heel gezellig. Nu was er echter een optocht gaande. Veel verschillende groepen uit Peru en Bolivia die hier met gigantische orkesten, traditionele dansen en geweldige kostuums rond het plein paradeerden. Deze optocht had te maken met de viering van een heilige. Zoiets, ik weet het nog steeds niet precies maar ik was desondanks zó onder de indruk van dit stukje cultuur. Het katholieke geloof is super belangrijk in Peru (en Zuid-Amerika) en van één van m'n docenten had ik al geleerd dat Peruanen graag overal een feestje van maken. Nou dat heb ik gemerkt, ik heb zo'n twee uur aandachtig staan kijken en genoten van alles dat voorbij kwam. Cusco is geweldig en voelt zelfs al als een thuis.

Goed, dan mijn uitstapje van het afgelopen weekend. Samen met drie anderen van m'n taalschool zijn we twee dagen in de Sacred Valey geweest, de heilige vallei van de Inca's net buiten Cusco. We wilden graag op eigen houtje gaan in plaats van met een tour, zodat we veel meer vrijheid zouden hebben. Dat was een hele goede beslissing. Op zaterdag zijn we de hele dag in Pisaq geweest. Vanaf de ruïnes boven de stad zijn we naar beneden gelopen. Rustig en relaxed op ons eigen tempo met vooral heel veel genieten van de indrukwekkende ruïnes en de mooie uitzichten. Weinig mensen lopen dit stuk (naar boven of beneden), de meesten zien alleen de ruïnes die boven de stad liggen. Deze voelen dan ook heel toeristisch, desondanks natuurlijk heel mooi. Maar de verdere ruïnes op onze tocht naar beneden voelden toch indrukwekkender, adembenemend zelfs. Zie de foto's. Zoals je ziet maakten de Inca's terrassen op de bergen zodat ze ook hier aan landbouw konden doen, super slim bedacht. Eenmaal weer in Pisaq aangekomen liepen we een stukje over de markt en dronken koffie bij een tentje welke Nijal mij had aangeraden, heel leuk! Met de bus gingen we naar Ollantaytambo, waar we wat hebben gegeten, een pisco sour dronken en in een hostel sliepen. De volgende dag bezochten we de ruïnes van Ollantaytambo waarna we onze reis vervolgden naar nog drie andere stops. Het meest indrukwekkend vonden we de zoutterrassen; Salinas de Maras. Ook hier hebben de Inca's op een berg terrassen gemaakt met zo'n 3000 verschillende vakken. Iedere familie kreeg een eigen vak, de Inca's vonden gelijkheid namelijk heel belangrijk, mooi toch. In deze vakken droogt het zoute water dat uit kleine kanalen vanuit de bergen komt, net zo lang totdat het water is verdampt en het zout overblijft. Simpel gezegd. Dit is een heel proces en de mensen werken nog steeds hele dagen op deze zoutterrassen. Tegenwoordig wordt dit zout bijvoorbeeld in restaurants over de hele wereld gebruikt. Heel indrukwekkend om te zien hoe dit ooit is bedacht en hoe dit nog steeds zo goed werkt. Ook maakten we een stop bij een weverij, waar een vrouw ons uitlegde hoe de wol van alpaca's en schapen wordt bewerkt tot de welbekende kleurrijke sjaals, truien en dekentjes. Heel leuk om te zien!

Inmiddels is m'n tweede week Spaans begonnen en heb ik nu in de middag les. Omdat de lessen zo goed bevallen, de groep op de taalschool zo gezellig is én ik toch genoeg tijd heb, heb ik besloten een derde week Spaans te gaan volgen. Helemaal leuk, ik heb echt een fijne tijd hier. In m'n derde week ga ik trouwens wel gewoon in een hostel in de stad zitten. Iets goedkoper en vooral ook wat gemakkelijker omdat ik dan niet meer zo met de bus op en neer hoef te gaan.

Dat was het wel voor nu. Toch al wel weer veel beleefd, eigenlijk teveel voor in zo'n verhaaltje. Hopelijk gaat met jullie alles goed! Geniet van de foto's(:

Veel liefs, Juud

1. Dianne Sie:
    11 september 2018
    Ik krijg heimwee als ik hier naar kijk en dit allemaal lees. Klinkt heel goed Juud! Klinkt alsof je daar goed op je plek zit! :)

Geniet van de pisco sours en de mooie uitzichten!!! Liefs
  2. Iris:
    11 september 2018
    Leeeeuk lieverd! Klinkt alsof je het lekker naar je zin hebt. Vooral blijven genieten en ik zie die Peruaanse cocktails maar al te graag tegemoet.

Dikke lik!
  3. John, Elise en Shanti:
    11 september 2018
    Weer een heel leuk verslag. Wat een geweldig mooie reis maak je toch. Ik denk dat Nijal zijn reis van toen weer herbeleeft.

Geniet van alles wat je nog tegen komt
  4. John, Elise en Shanti:
    11 september 2018
    Wat een mooie foto`s en die markt is geweldig om te zien. Evenals die indrukwekkende ruïnes en zout terrassen.
  5. Tessel:
    11 september 2018
    Wat een heerlijk verhaal weer, zie je er al helemaal zitten! Gaaf hoor zo snel een taal onder knie krijgen! Straks verleer je het Nederlands nog haha
  6. Mama:
    11 september 2018
    Weer een geweldig verhaal en prachtige foto's, reis zo met je verder en geniet van alles wat ik lees en zie. Dikke kus en knuffel.
  7. Hans Elzas:
    12 september 2018
    Judith, wat een geweldig verhaal over Cusco. Wij vonden het ook fantastisch daar toen we er eind juni jl waren. Er zit vlakbij het centrale plein een prima restaurantje waar ik de naam helaas van ben vergeten maar Ruben kan je die vast wel geven. Succes met je Spaans en blijf genieten!
  8. Anton en Wilma:
    12 september 2018
    Indrukwekkend en prachtig Judith, succes met de taalles
  9. Ineke:
    12 september 2018
    Judith ik begrijp dat Cusco prachtig is maar je komt straks gewoon naar huis hoor anders kom ik je gewoon halen whaaaaaaaa. Liefs
  10. Ruben:
    13 september 2018
    Wij krijgen heimwee van jouw verhaal en de foto's! Geweldig! Blijf genieten!
  11. Joni:
    16 september 2018
    Heel leuk juut en de foto's zijn prachtig! Kus!